Już dziś (16 czerwca) rusza w Paryżu na lotnisku Le Bourget 55. Międzynarodowy Salon Lotniczy. To największa tego typu impreza na świecie, która potrwa do 22 czerwca br. Dlatego nie może na niej zabraknąć także redakcji Rynku Lotniczego.
W specjalnym wątku
Paris Air Show codziennie będziemy informować naszych czytelników o nowościach prosto z Paryża. Informacje prosto z Paryża będziemy podawać też na profilu X.com Rynku Lotniczego (
@RynekLotniczy) oraz redaktorów: Piotra Bożyka (
@PiotrBozyk) i Łukasza Malinowskiego (
@Lukasz_Malin). Informacje będą dostępne także na naszym
profilu Facebook.
Air Show w liczbachParyski salon lotniczy odbywa się już od 116 lat. Na najbliższej imprezie zbiorą się najważniejsi gracze branży. Pierwsze cztery dni pokazów zarezerwowane są wyłącznie dla przedstawicieli mediów oraz przemysłu lotniczego. Natomiast kolejne dni będą dostępne już dla wszystkich zwiedzających. W 2023 r. na Salonie zaprezentowało się prawie 2,5 tys. wystawców z 48 krajów. Część branżową wystawy odwiedziło 127 tys. osób i 322 oficjalne delegacje. W dni otwarte w imprezie uczestniczyło 165 tys. widzów. Na cały Salon akredytowanych było 1 850 dziennikarzy z 68 krajów. Na wystawie statycznej znajdowało się 140 samolotów, a kilkanaście z nich zaprezentowano w locie.
Salon lotniczy jest organizowany przez Salon de l'International Aeronautique et de l'Espace (SIAE), spółkę zależną od GIFAS (Francuskiego Związku Firm Przemysłu Lotniczego). Po raz pierwszy w swojej historii International Paris Air Show na Le Bourget będzie gościć ponad 2,5 tys. wystawców.
W 2023 r. na Salonie zaprezentowało się 2 498 wystawców (w tym aż 1 156 francuskich firm) z 48 krajów (wzrost o 4 proc. względem 2019). Wśród nich było aż 300 start-upów, a to wszystko odbyło się na 52 tys. m2 stoisk, 311 budynków o powierzchni 35 tys. m2 oraz 38 tys. m2 powierzchni wystawienniczej na zewnątrz. Top pięć krajów biorących udział w PAS23 to: USA, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania oraz Francja. Targi odwiedziło 127 tys. branżowych osób (spadek o 5 proc.) oraz 322 oficjalne delegacje ze 100 krajów (+28 delegacji). Podczas dni otwartych dla publiczności zgromadziło się 165,2 tys. osób (spadek o 1 proc.). Wydarzenie relacjonowało 1 850 dziennikarzy (spadek o 25 proc. przez rygorystyczne akredytacje). Wszystkie zawarte kontrakty na pokazach warte były ponad 150 mld dolarów amerykańskich.
LOT zrobi show pierwszego dniaBez wątpienia
Polskie Linie Lotnicze LOT zostaną gwiazdą pierwszego dnia. Choć pojawiają się różne scenariusze, to prawdopodobne przejście z floty
E-Jetów na airbusy A220 na pewno nie pozostanie bez echa w branży lotniczej. Jednak pojawiają się także plotki, że LOT może zamówić nowe E-Jety E2 oraz airbusy A220. Co finalnie się ziści? O tym przekonamy się już za kilka godzin.
Najwięksi gracze: Airbus i BoeingJak zawsze największe zainteresowanie wzbudzać będą dwaj najwięksi gracze branży - Airbus i Boeing. Dla każdego z nich będzie on w tym roku zupełnie inny. Boeing będzie dalej walczył o swoją pozycję i nadszarpniętą reputację w ostatnich latach, natomiast Airbus na pewno będzie chciał na tym skorzystać pokazując całą gamę swoich produktów wąsko i szerokokadłubowych. Na pokazach nie zabraknie również komercyjnych producentów jak ATR oraz Embraer, a także biznesowych jak Gulstream czy Dassault Aviation.
AirbusNa targach Paris Air Show 2025 Airbus zaprezentuje szeroki wachlarz innowacyjnych modeli samolotów komercyjnych i wojskowych, systemów kosmicznych oraz nowych techologii. Airbus pokaże na tegorocznym Paris Air Show aż siedem pasażerskich samolotów. Na wystawie statycznej zaprezentowane zostaną samoloty A350-1000 XWB w barwach Airbusa, A220-300 jetBlue, testowy A321neo i A350-900 w barwach Emirates oraz A321XLR w barwach Riyadh Air, który zostanie także zaprezentowany w pokazie dynamicznym. Przez cały tydzień dwa samoloty testowe: A350-1000 i A321XLR będą brały udział w pokazach dynamicznych.
Międzynarodowa sieć badawczo-technologiczna Airbus Innovations zaprezentuje na targach Paris Air Show wybrane możliwości technologiczne i eksperymentalne koncepcje.
Ważnym elementem wystawy będzie także prezentacja szerokiej oferty Airbus Defence and Space, w tym samolotów wojskowych i do zadań specjalnych, bezzałogowych systemów powietrznych, satelitów i systemów startowych. Na ekspozycji statycznej i w powietrzu zaprezentowany zostanie samolot transportowy A400M, a także makiety bezzałogowców Tanan i Harfang. W strefie wystawienniczej pokazany zostanie także wielozadaniowy samolot transportowy C295 w barwach kanadyjskiego wojska, a także kilka śmigłowców m.in. H125M, H140, H145M, H225M, NH90 oraz słynny RACER, który pokonał barierę prędkości 400 km/h.
BoeingBoeing skoncentruje się na promowaniu innowacji, partnerstw i współpracy podczas Paris Air Show 2025. Choć problemy i ostatnia
katastrofa B787-8 Air India nieco przyćmiewają producenta, to zaprezentuje on różne rozwiązania komercyjne i obronne, technologie autonomiczne oraz kompleksowe usługi. Na wystawie statycznej zostaną zaprezentowane komercyjne samoloty pasażerskie oraz samoloty i śmigłowce obronne należące do klientów.
Odwiedzający pawilon Boeinga będą mogli zapoznać się z wciągającymi i w pełni interaktywnymi ekspozycjami produktów i technologii z całego portfolio Boeinga, a także z pełnowymiarową sekcją wnętrza samolotu 777X z szerszą kabiną i przestronną architekturą oraz B777-8 Freighter Theater. Zaprezentowana zostanie szeroka gama produktów i usług, takich jak zintegrowane i krytyczne dla misji możliwości obronne, globalne zasoby części, usługi wsparcia, rozwiązania w zakresie konserwacji i szkoleń, usługi modyfikacji samolotów komercyjnych oraz najnowocześniejsze projekty wnętrz kabin. Na wystawie zostanie również zaprezentowany model Boeing Cascade Climate Impact Model, narzędzie do modelowania danych i wizualizacji, które ocenia możliwości zmniejszenia śladu węglowego lotnictwa.
W sąsiednim pawilonie
Wisk Aero zostanie zaprezentowany całkowicie elektryczny, autonomiczny samolot pasażerski szóstej generacji. Odwiedzający będą mogli zapoznać się z innowacyjnym projektem i technologią stojącą za tym rozwiązaniem z zakresu zaawansowanej mobilności powietrznej, umacniającym pozycję firmy Wisk jako lidera na rynku.
Linie lotnicze Qatar Airways zaprezentują swojego B777-300ER w specjalnych barwach drużyny Paris Saint-Germain. Stoisko Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych będzie zawierało szereg produktów Boeinga, w tym maszyny: C-17, CH-47, F-15, F/A-18, KC-46 i P-8.
EmbraerEmbraer po raz kolejny zaznacza swoją silną obecność na Paris Air Show, prezentując najnowocześniejsze produkty z zakresu lotnictwa komercyjnego, obronności, usług i wsparcia oraz miejskiej mobilności powietrznej, napędzane silną dynamiką sprzedaży we wszystkich obszarach działalności.
Podczas tej odbywającej się co dwa lata imprezy, która odbędzie się w dniach 16-22 czerwca na lotnisku Le Bourget, wśród głównych atrakcji statycznej ekspozycji znajdą się: E195-E2 w barwach producenta oraz KLM Cityhopper, wielozadaniowy samolot transportowy i cysterna KC-390 Millennium oraz lekki samolot szturmowy i zaawansowany samolot szkoleniowy A-29 Super Tucano. E195-E2 i KC-390 wezmą również udział w pokazach dynamicznych.
Podczas targów lotniczych spółka zależna Embraer, EVE, przedstawi również aktualne informacje na temat projektu samolotu eVTOL oraz rozwoju kompleksowej oferty usług i rozwiązań operacyjnych dla ekosystemu miejskiej mobilności powietrznej.
ATR i inniATR wystawi na Paris Air Show swoje dwa samoloty: prototyp pasażerskiego 72-600, 72-600 w barwach linii AZUL oraz cargo 72-600F, którego codziennie zobaczymy w pokazach dynamicznych. Wszystkie prezentowane samoloty będą wyposażony w nowe silniki Pratt & Whitney PW127XT. Producent planuje podpisanie kilku kontraktów oraz zaprezentuje także plany na najbliższe lata i nowości dla pasażerów.
Wielkim nieobecnym będzie Bombardier, który mimo braku produkcji samolotów komercyjnych, nie pokaże żadnego ze swoich samolotów biznesowych. Na PAS25 kolejny raz nie będzie rosyjskiej myśli technicznej i lotniczej, ale ta kwestia została przesądzona 24 lutego 2022 r. czyli od momentu agresji Rosji na Ukrainę.
Polskie akcentyW tym roku pojawią się trzy polskie akcenty wśród wystawców, dokładnie będą to Polska Agencja Kosmiczna (POLSA) oraz firmy Thoni Alutec i WeavAir.